Dag 1. Tirsdag d. 16.01.18

Tirsdag d. 16.01.2018 startede mit eventyr, hvor jeg skulle til Marokko og bestige mit første bjerg Mt. Toubkal, 4167 Meter Højt. Jeg stod op kl. 02.30, for at gøre det sidste klar til at skulle køre til lufthavnen 03.15. Vi skulle mødes med Kipling Travels guide Bart kl. 04.30 i Kastrup Lufthavn, da vi skulle flyve kl. 06.00. Bart viste sig at være en fantastisk person og guide, som vi havde mange sjove og gode timer sammen med. Glæder mig allerede til Kilimanjaro, hvor han skal være guide for mig igen. I lufthavnen mødte jeg min gruppe for første gang, med det samme faldt man i snak med alle. Jeg indså hurtigt at sammenholdet i bjerg/vandring miljøet, er det samme som i ultra trailløb. Man hjælper hinanden og snakker med alle, man byder sig ind hvor man kan. Vi ankom til Marrakech Lufthavn ca. kl. 12 lokal tid, i lufthavnen mødte vi vores lokale guide, Mohamed. Efterfølgende kørte vi direkte op til byen Imlil, som ligger i ca. 1800 meters højde. Der tjekkede vi ind på
hotellet Imlil Lodge Hotel, hvor vi mødte vores anden guide Omar, samt nogen af bærerne og køkkenmandskabet. Vi startede ud med at få lidt at spise og drikke the, efter det stod det på 3 timers vandring, hvor vi skulle vandre ca. 500 højde meter op. Det var god højde træning og en fantastisk start på turen, jeg fik hurtigt øjnene op for hvor smukt og flot det hele var. Jeg kunne ikke vente med at komme i gang. På vej ned fra vores vandring, gjorde vi et enkelt stop hos vores lokale guide, hvor vi blev inviteret på the hos ham, i hans eget hjem. Dette havde Bart aldrig oplevet før, så det var spændende at prøve og samtidig se hvordan man bor i bjergene. Vi spiste aftensmad på Imlil Lodge Hotel, hvor vi lige efter maden fik briefing omkring dag 2, hvor vi skulle vandre fra hotellet til Base Camp i 3200 meters højde. Vi gik i seng allerede kl. 21, og kunne få lov til at sove hele 10 timer, for mig var det fantastisk. Min første dag i bjergene var rigtig hård. Jeg havde det rigtig
dårligt, havde ondt i halsen, hele hovedet var fyldt med snot og hovedet hamrede for fuld kræft, så kl. 21 var det godnat.

Dag 2. Onsdag d. 17.01.18

Vi stod op ca. kl. 07 og skulle spise morgenmad ca. 07.30, under morgenmaden fik vi de sidste instrukser for dagen der var i vente. Ca. kl. 09, påbegyndte vi vores stigning mod Base Camp i 3200 meters højde, det var en fred følelse og vide at nu var vi i gang. For mig var det helt perfekt, for kroppen havde reageret positivt på den lange søvn vi havde fået, men startede stadigvæk dagen ud med nogen piller for at være helt sikker. Efter ca. 2 timers vandring skulle vi spise frokost i ca. 2300 meter højde, det var helt fantastisk hvad de lokale kunne byde på i den højde. Der var intet man kunne brokke sig over, fantastisk mad og meget mere end hvad jeg havde forventet vi skulle have at spise. Efter ca. 45 min pause fortsatte vi vores opstigning mod Base Camp, jo længere op vi kom jo mere blev jeg imponeret. Hold nu op, hvor er der smukt i bjergene, det er jo helt vildt. Ligesom man troede man havde set det flotteste, så kom der bare noget nyt. PÅ vej mod Base Camp holdte vi yderligere to pauser, hvor vi fik snakket sammen alle sammen og lærte hinanden at kende endnu mere. Efter ca. 7.30 timers vandring nåede vi Base Camp, Refuge du Toubkal i 3200 meters højde. Da vi ankom efter en lang dag, stod der kiks, popcorn og the klar, hvad mere kunne man forlange, fantastisk. I hytten skulle vi sove i sovesal alle sammen, det eneste sted der var varme på i hytten, var der hvor vi spiste. Der havde de tændt for brændeovnen, som så brændte ud i løbet af natten. Man opholdte sig så meget som man kunne i fælles rummet, så man kunne få lidt varme. For ellers var
temperaturen omkring frysepunktet, måske lidt under alle andre steder. Igen var det fantastisk mad de leverede til aftensmad, og igen imponerende i den højde, at man kan lave så god mad. Efter maden fik vi briefing omkring dag 3, vores Summit dag. Vi fik fortalt at vi skulle op kl. 04.30, da der ville være morgenmad kl. 05.00 og vores topforsøg ville starte kl. 06.00. Så vi gik alle tidligt i seng kl. 20.00, hvor vi alle var mega spændte på den efterfølgende dag.

Dag 3. Torsdag d. 18.01.18

Summit Dag
Kl. 04.30 stod vi op, vi skulle have morgenmad kl. 05.00 og efterfølgende briefes omkring dagen. Alle var sindssyg spændte og nervøse for dagen, er jeg ret sikker på. For natten igennem fortalte alle at de havde været vågn mange gange, og toilettet blev flittigt benyttet natten igennem. Men det er der jo heller ikke noget at sige til, man tager på bjerget for at nå sit mål, så det klart nerverne spiller ind.
Efter morgenmaden pakkede vi vores ting og gjorde os klar. Vi skulle både have isøks og crampons (så vi kan stå fast i sneen, pigge under skoene), da der som sagt var faldet meget sne. Kl. 06 begav vi os mod toppen i fuldstændig mørke, så pandelamperne var tændt hos alle. Fantastisk følelse og virkelig spændende synes jeg. Vi var blevet fortalt at turen til toppen ville tage ca. 4 timer, og vi skulle gå fra 3206 meters højde til 4167 meter. Da vi ca. nåede 3650-3700 meters højde, måtte vi stoppe, da vi havde 3 i gruppen som desværre havde fået det dårligt. De blev desværre nød til at vende om, de gik ned sammen med vores guide fra Kipling Travel. Det var også en hård dag, der var stort set ingen pauser på vej op, da pauserne er med til at gøre en mere
træt end man allerede er i forvejen. I ca. 4000 meters højde, skulle vi have vores crampons af, da vi skulle passere et stykke, hvor der ikke lå sne. Efter det fortsatte vi op med toppen, og ca. kl. 10.15 lokal tid ramte vi endelig toppen af Toubkal, 4167 meters højde. Fantastisk følelse, det er slet ikke til at beskrive, min første Summit som jeg havde arbejdet hårdt hen imod, var endelig en realitet.
Vi blev ca. 20-25 min på toppen, før vores nedstigning begyndte. På vej skulle vi være ekstra opmærksomme, da vi alle var godt brugte og vi skulle passere et meget smalt stykke, hvor det gik lige ned.
Da vi igen ramte 4000 meters højde, skulle vi have crampons på igen, og vejret begyndte at tage til, det blæste mere og mere og sneen blev kraftigere. Så vores lokale guider ville gerne have fart på, så vi kunne komme ned i dalen igen, hurtigst muligt. De fortalte os, at hvis vejret havde været sådan på toppen, så havde vi ikke fået lov til at komme op, så man må sige vi ramte det rette tidspunkt. Derefter fortsatte vi nedstigningen og mange kunne se folk var trætte, men samtidig glade for at vi havde været på toppen. Ca. kl. 13.15 var vi igen nede i Base Camp, hvor de resterende som måtte vende om, tog imod os. Dejligt at være nede igen, efter et vellykket topforsøg. Da vi havde skiftet tøj, blev frokosten serveret, og som alle de andre dage, var det en dejlig middag vi fik. Resten af dagen gik med hygge i Base Camp, hvor vi skulle blive til fredag morgen, hvor vi ville fortsætte nedstigningen til byen Imlil. Base Camp var bare utrolig flot, når man tænker på det er bygget i 3200 meters højde, så er det jo helt vildt imponerende arbejde, respekt herfra. Jeg tror vi alle var klar til at sove allerede kl. 20 den aften, folk var trætte efter topforsøget. Men

igen en god dag, i fantastisk selskab på både bjerget og i Base Camp. Tak for en god dag. Første Summit, sådan!

Dag 4. Fredag d. 19.01.18

Fredag stod vi op 05:30, da vi skulle spise morgenmad kl. 06:00. Inden Morgenmaden, pakkede vi så meget som muligt, da vi efter morgenmaden skulle begynde vores nedstigning til Imlil igen. Under morgenmaden fik vi dagens briefing, vi skulle ikke gå ned til hotellet som vi ellers havde startet i om tirsdagen dag 1. Vi skulle ned midt i byen, hvor vi skulle spise frokost, og efterfølgende blive hentet i bil, hvor vi ville blive kørt ind til vores hotel i Marrakech.

Efter morgenmaden pakkede vi det sidste sammen og ca. kl. 07:00 var vi klar til at gå. Morgenen startede ud med lidt blæsevejr, men jo længere ned vi kom, jo mindre blæste det. Vi startede ud i tusmørke og stille blev det lyst, hvor solen også tittede frem. Det blev en utrolig flot nedstigning, at se solen titte frem over bjergene, ja det skal bare opleves. Selve nedstigningen tog ca. 4 timer, hvor vi havde et par the pauser undervejs, samme tur opad tog hele 7:30 time, så noget af en forskel.

Da vi kom ned til Imlil by, fik vi vores frokost, utrolig lækker mad de havde lavet der, så vi sad og hyggede en halv times tid med maden, inden vi lige fik lov til at gå rundt i byen og kigge lidt. Efter lidt tid blev vi hentet af en minibus og en bil, vi kørte ind til Marrakech, hvor vi blev sat af på vores hotel. Hotellet var utrolig flot, noget anderledes end vi havde været vant til de seneste dage. Vi var ved hotellet ca. kl. 14, vi aftalte med vores guide at vi skulle mødes igen kl. 19:30, hvor vi skulle ud og spise på restaurant, indtil da havde vi fri til at gå rundt i byen, eller slappe af.

Mange af os valgte at tage en tur ned i byen og besøge en af de mange basarer, som de har i Marokko. Det var noget af en oplevelse, meget anderledes end hvad vi er vant til herhjemme. Der var alt på det marked; tøj, lamper, sko, statuer, dyreskind, levende dyr og meget andet. Og selvfølgelig kunne man prutte om prisen, hvis man var interesseret i noget. Kommer i nogensinde til Marrakech, så skal i helt klart opleve deres store marked/basar.

Efter en fantastisk oplevelse på markedet, vendte vi næsen hjemad mod hotellet, hvor vi skulle videre ud og spise. Til det hører der lige en sjov historie; Da ville skulle finde markedet, spurgte vi mange om vej og blev ledt forskellige steder hen, det tog os ca. 70 min. at finde markedet. Da vi så skulle forlade markedet igen, var vi hjemme efter 10 min., det viste sig at det lå lige bagved hotellet. Om vi var dårlige til at forklare os eller finde vej, det kan man så spekulere lidt over???? Da vi gik ud for at spise, vidste jeg ikke rigtig hvad jeg skulle forvente, vi havde fået at vide at det var rigtig godt. Og det må jeg sige, det levede helt op til det vi havde fået fortalt, fantastisk aftensmad vi fik der, hvor vi samtidig havde en hyggelig og sjov aften. Vi fik snakket om hele turen og hvad vi hver især gerne vil opnå i fremtiden.

Da vi kom hjem til hotellet, pakkede vi lige noget af det sidste, så vi var klar til at tage hjem den efterfølgende morgen. Godnat.

Dag 5. Lørdag d. 20.01.18

Så kom dagen, hvor vi skulle hjem igen fra Marokko. Vi stod op kl. 06:00, tog et hurtigt bad og gik ned i restauranten og spiste morgenmad. Vi spiste lidt for skudt af hinanden, nogen var stået tidligere op, så de kunne nyde maden lidt længere tid. Carsten og jeg, som jeg havde delt værelse med under hele turen, trak den så længe vi kunne☺ Kl. 07:30 blev vi hentet ved hotellet, da vi skulle tjekke ind i lufthavnen kl. 08:00, og flyve kl. 10:00.

I lufthavnen tog det en krig at komme frem til flyveren, man skulle igennem 4-5 sikkerhedstjek, virkelig irriterende, nu man bare gerne ville hjem☺ På vej hjem i flyveren, fik vi vekslet lidt Facebook, mobil nr. osv., så vi kunne bytte billeder og videoer når vi kom hjem.

Da vi landede i Kastrup lufthavn, kunne jeg ikke vente med at komme ud til de tre personer, som betyder allermest for mig. Min kone og mine to fantastiske børn, stod nemlig og ventede på mig. Det var så dejligt at se dem igen, og bare se ens børn løbe hen mod en og hoppe op i mine arme, fantastisk☺

Jeg vil kort runde af og takke alle som var med på turen, og Kipling Travel. Det var helt igennem en fantastisk tur Kipling havde sammensat, og vi gennemførte den perfekt. Tak til hele gruppen, for at gøre turen, så god som den blev. Alle snakkede sammen, alle hjalp hinanden og sammen blev vi alle bedre. Fantastisk følelse, hvis det er sådan et sammenhold på hvert bjerg, så glæder jeg mig enormt meget til fremtiden.

Tak til min familie for at støtte mig i dette projekt, i fortjener al min kærlighed og al min respekt. Tak fordi i tror på mig.